Oranjevereniging Wilhelmina-Julana

is lid van het 4 en 5 mei Herdenkingscomité in Hendrik-Ido-Ambacht.

Image
De vrijheid waarin we nu leven lijkt vanzelfsprekend, maar is dat allerminst. Die vrijheid is in de Tweede Wereldoorlog hard bevochten. Een gevecht voor vrijheid die velen met hun leven hebben moeten bekopen. Op het wereldtoneel wordt dat gevecht voor vrijheid nog dagelijks gevoerd. Daarbij leveren ook ‘onze jongens en meisjes’ tijdens VN-missies hun bijdrage. En betalen voor die bijdrage soms een zware tol. Maar ook de manier waarop we in Nederland met elkaar omgaan, verandert.

Hendrik-Ido-Ambacht wil op 4 en 5 mei gezamenlijk stil staan bij oorlog en vrede, vrijheid en onderdrukking, verantwoordelijkheid, mensenrechten, en democratie. Deze dagen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, maar hebben ieder afzonderlijk hun eigen specifieke karakter, betekenis en plaats in de Nederlandse samenleving. Ook voor jongere generaties spelen de jaren ’40 -’45 nog een rol, al bestaat er een verschil in de beleving van 4 en 5 mei. Voor hen krijgen 4 en 5 mei in eerste instantie betekenis uit de verhalen van anderen.

Herdenkingscomité 4 & 5 mei Hendrik-ido-ambacht opgericht in 1990 is een actief comité, streeft als doel na 'de verankering in de Ambachtse samenleving van een blijvend eerbetoon aan hen die tijdens en na de Tweede Wereldoorlog hun leven voor de vrijheid hebben gegeven.

Verder wil ze jonge mensen van nu laten inzien dat vrijheid niet vanzelfsprekend is.
Dit gebeurt via voorlichting op scholen, door hen bewust te maken van de begrippen vrijheid, vrede, gerechtigheid en wat het betekent als je zelf gediscrimineerd wordt.

Image
Mei 2021 Voorzitter Eyup Karso en bestuurslid Arend-Jan Schumacher hebben een krans gelegd bij het monument op begraafplaast Waalhof.